Začiatočnícke krídla

Dve percentá z dane na Pravda.sk

imagePrvé krídlo na ktorom začínal každý z nás sa volá Dana, alebo Vrana a má typové označenie ZK-1. Má poťah viacmenej iba z vrchnej strany, veľké "vydutie" plachty, pevný priečnik a menší/ostrejší uhol šípu oproti výkonnejšim krídlam na ktorých sa lieta neskôr po zvládnutí základov štartov a pristátí. Vďaka svojej geometrii je to pomerne stabilné krídlo ktoré odpustí drobné nedostatky pilotáže ktoré na začiatku sprevádzali vätšinu z nás. Okrem iného sa vyznačuje nízkou minimálnou rýchlosťou čo je ideálna vlastnoť pri nácviku štartov a pristátí. Na druhej strane má najmenšiu kĺzavosť spomedzi krídiel na ktorých dnes lietame, čo sa najviditeľnejšie prejaví krátkou uletenou vzdialenosťou. Práve kĺzavosť (pomer medzi preletenou vzdialenosťou a výškou klzáka na začiatku letu) je jedna z najzásadnejších výkonových vlastností rogál. A to je dôvod prečo sa po zvládnutí základov pilotáže presúvame na výkonnejšie krídla ktoré sú síce náročnejšie na pilotáž, ale na druhej strane nám ponúkaju zaujímavejšie polietanie s vätším doletom, menším opadaním a vätšou prieraznosťou pri lete proti vetru.

Po úspešnom zvládnutí štartov a bezpečných pristátí sa prechádza na trochu výkonnejšie krídla , takzvané atlasoidné (nazvané podľa kedysi najpoužívanejšieho krídla v tejto triede "ZK-Atlas").

Jedno z takých krídiel na ktorých máme možnosť lietať sa volá "Uno". Sú to takzvané prechodové krídla medzi začiatočníckymi ako je Vrana (jednopoťah, pevný odkrytý priečnik, menší/ostrejší uhol šípu, vydutý poťah) a tými výkonnejšími ku ktorým sa postupne približujeme. Hlavný rozdiel oproti krídlam typu Vrana je dokonalejší aerodynamický tvar krídla (spodný poťah do 1/3, vystužený poťah spírami, vätší uhol šípu/vätšia štíhlosť krídla, menšie vydutie poťahu) a ešte jedno konštrukčné vylepšenie "plávajúci" priečnik. Vďaka týmto vštekým vlastnostiam už majú tieto krídla viditeľne lepšiu kĺzavosť, maximálnu, ale zároveň aj minimálnu rýchlosť letu. Na pilotáž sú ešte stále pomerne nenáročné, ale už si vyžadujú miernu dávku zručnosti. Sú ideálne ako odrazový mostík od počiatočného "poskakovania" po kopci až po nácvik svahového lietania ktoré už može trvať niekoľko minút až hodín.


 

Ďalším obľúbeným krídlom z tejto rady na ktorom máme možnosť lietať sa volá Polaris. Patrí taktiež do rady Atlasoidných krídiel a oproti krídlu Uno sa líši akurát pevným priečnikom. Letovými vlastnosťami sú si hodne podobné.


 

Naša klubová flotila v celej svojej kráse. ;) Dnes už obohatená o nové krídla ktoré si medzičasom zadovážili chalani z nášej partie. Postupne ich sem budeme pridávať, tak ako sa začnú objavovať na kopci. :)

 

Nový prírastok do našej flotily Wils Wing Sport je výkonnejšie krídlo, ktoré má už zakrytý priečnik a spodný poťah do 2/3 hĺbky profilu. Napriek tomu je to ešte pomerne stabilné, nezáludné krídlo. Aspoň tak sa to o ňom vraví. ;) Vďaka lepším aerodynamickým vlastnostiam je vhodné na svahovanie, termické lety a taktiež aj prvé pokusy o prelety. Veríme že nás presvedčí svojimi vlastnosťami, že jeho kúpa bola správna investícia. :)

O tých výkonnejšich krídlach zatial iba snívame. ;)